خلع ید

چنانچه ملک مالکی (اعم از اراضی و انبیه) به هر دلیلی در تصرف شخص دیگری باشد و مالک راضـی به ادامـه تصرفات متصرف نباشد میتواند با تقدیم دادخواست خلع ید به مرجع قضائی درخواست اخراج متصرف از ملک خویش را بنماید.

تفاوت خلع ید با تصرف عدوانی

باید متذکر شد که در مواقعی تصرفات شخص متصرف در ملک دیگری جنبه کیفری و مجرمانه دارد که متصرف تحت عنوان تصرف عدوانی مورد پیگرد قضایی قرار میگیرد.
در این خصوص عناوینی مثل خلع ید از ملک مشاع – رفع تصرف - تسلیط ید و وضع ید نیز مطرح میـباشند که نیاز به توضیحات تخصصی دارد.

دعوای خلع ید با دعوای تصرف عدوانی چه تفاوتی دارد؟

۱ در دعوای تصرف عدوانی رعایت تشریفات دادرسی لازم نمی باشد و رسیدگی خارج از نوبت انجام می شود. در حالیکه در خلع ید رعایت تشریفات دادرسی لازم است.

۲ – دعوای خلع ید تنها به صورت حقوقی قابل طرح است ولی دعوای تصرف عدوانی به دو شکل حقوقی و کیفری قابل طرح و بررسی است.

۳ در دعوای خلع ید تنها مالک، وکیل یا قائم مقام مالک و یا نماینده حقوقی وی می تواند طرح دعوی نماید، در حالیکه در دعوای تصرف عدوانی خواهان نیازی نیست که مالک باشد، صرف سبق تصرف خواهان کافیست. حتی اگر مستأجر – مباشر – خادم – رعیت یا کارگر باشد.

۴ در دعوای خلع ید حتما باید رای قطعی شود و درخواست اجرا باید صورت گیرد. در صورتیکه در دعوای تصرف عدوانی حکم تصرف بلافاصله قابل اجراست و نیاز به قطعی شدن ندارد.

هزینه دادرسی خلع ید

هزینه دادرسی در دعوای خلع ید با توجه به اموال غیر منقول مالی است و بر مبنای ارزش معاملاتی املاک در منطقه محاسبه می شود، در صورتیکه هزینه دادرسی در دعوای تصرف عدوانی متناسب با دعاوی غیر مالی محاسبه خواهد شد.

جهت مشاوره حقوقی رایگان با ما تماس بگیرید...

77947264

منبع: وب سایت ره جویان عدالت